Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK: Przetargów na projekty nie zabraknie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
16-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK: Przetargów na projekty nie zabraknie
wiz. EC EngineeringZdjęcie ilustracyjne
Branża projektowa może liczyć w najbliższych latach na regularny dopływ nowych zamówień ze strony CPK – mówił podczas Kongresu Projektantów i Inżynierów członek zarządu spółki Piotr Rachwalski. Najbliższe duże zlecenia mają dotyczyć przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej na północ, w kierunku Płocka i Grudziądza.

– Mamy do zbudowania kilka tysięcy kilometrów linii! – przypomniał Rachwalski. Rolę spójnego planu rozwoju infrastruktury, odpowiednika istniejącego już od kilku dekad planu budowy dróg, ma odgrywać Zintegrowana Sieć Kolejowa. – Jej zatwierdzenie da podstawę do kolejnych przetargów na projektowanie – zapowiedział członek zarządu CPK. Zastrzegł przy tym, że obecny podział między jego spółką (odpowiedzialną co do zasady za budowę nowych elementów „komponentu kolejowego”) a PKP PLK (zajmującą się modernizacjami) nie musi być stały.

Będą duże zlecenia projektowe

Kwota przeznaczona do wydania na ten cel to 76,8 mld zł. Została ona zapisana w Programie Wieloletnim CPK, zmodyfikowanym ostatnio w grudniu 2024 r. – Dużą część tej sumy wydamy właśnie na dokumentację – zapowiedział członek zarządu spółki. Następnym elementem, na którego projektowanie zostanie ogłoszony przetarg, będzie CMK Północ. – Planujemy ogłaszać kolejne postępowania sukcesywnie. Będzie co robić – zapewnił Rachwalski, odnosząc się do wyrażanych przez firmy projektowe obaw o brak zleceń. Jak podkreślił, dobra dokumentacja jest podstawą, gwarantującą, że środki publiczne będą wydawane w sposób uzasadniony.

Przedstawiciel CPK odniósł się także do tezy prezesa zarządu INFRA Centrum Doradztwa Janusza Zubrzyckiego, który zarzucił głównym państwowym inwestorom infrastrukturalnym zbyt częste zmiany w planach i harmonogramach. – Trudno mówić o wielkiej zmianie w podejściu do czegoś, co było tylko kreskami na mapie – „flamasterplanem”. Nie możemy tworzyć kolejnego systemu z góry skazanego na głęboką deficytowość. KDP to bardzo drogie przedsięwzięcie, budowane w zasadzie tyko przez bogate kraje między największymi miastami. Właśnie dlatego zaczynamy jej budowę od linii Y – uzasadnił.

Dobry czas dla kolei nie będzie trwał wiecznie

Mimo wielu zmian na lepsze w porównaniu z okresem upadku w latach 90. XX wieku i pierwszych latach obecnego stulecia kolej wciąż przegrywa z transportem drogowym. – Wieloletnia polityka „zrównoważonego transportu” tak naprawdę nie była nigdy zrównoważona – ocenił Rachwalski. – Większość autostrad jest dla większości użytkowników bezpłatna. Polacy kochają samochody, ale jest to skutkiem, a nie przyczyną. Zmusił ich do tego upadek publicznego transportu zbiorowego – punktował.

– Są jednak jaskółki zmiany: przykład Dolnego Śląska okazuje, że kolej może przynosić marszałkowi województwa większe korzyści (również polityczne!) niż drogi. Trzeba wykorzystać falę wznoszącą (zwłaszcza w ruchu pasażerskim), by zdobyć stabilne źródła finansowania i zapewnić stabilny rozwój. Ten czas nie będzie trwał długo – przestrzegał.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5